W czasach, w których zakupy w sieci stały się już powszechne, stacjonarne obiekty straciły ogromne grono klientów. Dzieje się tak dlatego, że przez internet możemy kupić bez wychodzenia z domu, o każdej porze dnia i nocy, będąc w dowolnym miejscu na świecie. Do tego kurier zapuka do naszych drzwi i wręczy nam nasze zakupy. Prawda, że to ogromny komfort? Są jednak produkty, których nabywanie powinno odbywać się tylko w sposób bezpośredni i wcale nie mamy tu na myśli jedynie zakupów spożywczych. Doskonałym przykładem są także księgarnie.
Zapach książek, możliwość ich dotknięcia, sprawdzenia czcionki czy wielkości, to tylko niektóre czynniki, na które uwagę zwracają miłośnicy czytania. Oni mogą w księgarniach spędzać długie godziny. Przeglądają wszystkie działy, zerkają na stojak na gazety w celu poszukiwania ulubionych tytułów. Zakupy w internecie na pewno nie dają takiej przyjemności. Za ekspozycję towaru w miejscu sprzedaży płaci jednak właściciel. Nie każdemu jest łatwo utrzymać księgarnię, tym bardziej że ceny książek są tu nieco wyższe niż w internetowych dyskontach. Pamiętajmy również, że musi on opłacić lokal i wypłacać pensje zatrudnionym pracownikom. Konkurencja w postaci księgarni internetowych jest ogromna. Nie sprzyja też fakt, że w Polsce każdego roku tradycyjne książki czyta coraz mniej osób. Ci, którzy nadal lubią po pracy relaks w ogrodzie lub na słonecznym tarasie z tzw. czytadłem, coraz częściej wybierają wydania w formie elektronicznej. Tradycyjnym wydawnictwom jest więc niezwykle trudno zainteresować potencjalnych czytelników.
Jak utrzymać się na rynku?
Okazuje się jednak, że można znaleźć jeszcze tradycyjne księgarnie, które radzą sobie zupełnie nieźle i nie grozi im bankructwo. Mowa tu nie o księgarniach sieciowych, bo i te w ostatnim czasie zostały w ogromnej ilości zamknięte. Warto przyjrzeć się tym prywatnym, niewielkim obiektom, które prowadzone są z ogromną pasją. No właśnie, to właściciele, którzy lubią książki tak samo, jak ich klienci, mają szansę przetrwać na rynku, na którym panuje tak ogromna konkurencja i książki zaczynają być już zwyczajnie niemodne.
Księgarnie prowadzone z pasją pachną książkami. Na regałach sklepowych znaleźć można unikalne tytuły i poszukiwane wydania. Pomiędzy półkami znajdziemy stojak na gazety wypełniony po brzegi, bo przecież właściciel księgarni musi nieco rozszerzać asortyment, by zainteresować ofertą potencjalnych klientów.
Warto zaznaczyć, że w księgarniach, które do tej pory świetnie radzą sobie w tradycyjnej formie, czekają na nas nie tylko książki i prasa, ale również profesjonalne doradztwo. Osoby, dla których praca jest pasją, wykonują ją z pełnym zaangażowaniem. Pomogą odnaleźć tytuł, wybiorą ciekawą książkę z danej kategorii, a nawet opowiedzą o czym ona jest. W internecie niestety na taką fachową obsługę liczyć nie możemy. Tam sami dokonujemy wyboru, najczęściej na podstawie opisu lub opinii, które i tak nie do końca są wiarygodne. Zastanówmy się więc, zanim zamówimy kolejną książkę w sieci. Czy nie warto wybrać się do klimatycznej księgarni i tym samym dołożyć się do jej utrzymania? W świecie innowacyjnych technologii tak potrzebna jest nam przecież tradycja i standardowe rozwiązania. Wieczorów z książką w ręku nic nam nie zastąpi.