Kolej szybkiego ruchu zaczęła rozwijać się w 1981 roku we Francji. Do teraz TGV (z fr. Trains a Grande Vitesse) jest jednym z najchętniej wybieranych środków transportu wśród Francuzów. Pociąg tej spółki pobił rekord prędkości, uzyskując 574,7 km/h. Zwykle pociągi jeżdżą z prędkością nie większą niż 400-450km/h. W Niemczech pierwszymi pociągami dużych prędkości był skład ICE (Inter City Express). Obecnie stosowaną na niemieckich torach technologią jest ICE 3. Pojazdy te nie mają dwóch lokomotyw napędzających z przodu i z tyłu jak TGV. Elementy napędu w ICE 3 rozmieszczone są pod pociągiem. Technologia ta sprawia, że pociąg jest lżejszy, szybszy i wolniej zużywa szyny. Niemiecka ICE3 spowodowała, że francuscy konstruktorzy obecnie pracują nad pociągiem bez lokomotywy- AGV, który ma się rozpędzać do 360km/h. W Europie szybkie koleje wprowadzane są również a Wielkiej Brytanii i Włoszech. Ciekawym technologicznie pociągiem jest włoski Pendolino. Pojazdy te mogą swobodnie poruszać się po terenach górzystych i nie muszą zmniejszać prędkości na zakrętach. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu specjalnych wagonów, które mogą się wychylać o 8 stopni od pionu.